Mmmm..... cookies...

Husorden

Husorden Boligorganisationen Lejerbo afdeling 032-0, Helsingør

HUSORDEN AFD. 32 BELVEDEREVEJ.

 

For at afdelingen kan fungere og fremtræder pæn og ordentlig stand, vil denne husorden indeholde en række praktiske oplysninger om afdelingen, samt regler der beskriver afdelingens krav til lejerne.

 

Det indskærpes at disse ordensregler gælder både for lejeren, lejerens husstand og andre, fx gæster og lignende. Hvis et husstandsmedlem groft overtræder husordenen, kan det i yderste fald føre til, at alle i husstanden sættes ud af lejemålet!

 

 

Praktiske oplysninger

 

Ved problemer eller spørgsmål til dit lejemål kan LejerBo’s servicetelefon kontaktes i telefontid man.-torsdag 8.30-14:00 + fredag kl. 9:00-12:00 pr. telefon 30845000, evt. kan lægges en besked på telefonsvareren og de vil snarest ringe tilbage.

 

Hvis der opstår skader på lejemålet herunder vandlækage eller er der brug for akut behov for hjælp som ikke kan vente til servicekontoret åbner, kan man ringe til servicetelefon nummeret som viderestiller til vagt tjenesten som behandler din henvendelse. Bemærk venligst at det ikke er alt der kan laves uden for åbningstid. Vurderes det at der er fejlvurderet kan regningen i sidste ende havne hos lejeren. 

 

Beskadige vandhaner, løbende cisterner osv. samt andre ikke-akutte skader på det lejede skal meldes til servicekontoret i åbningstid. Forsømmes dette, kan det medføre erstatningsansvar.

 

 

Beboerrepræsentation

 

Hvert år afholdes der afdelingsmøde,hvor beboerne vælger medlemmer til afdelingsbestyrelsen. Bestyrelsen Konstituerer sig efterfølgende.

På afdelingsmødet aflægges beretning og regnskab for det forløbne år. Derudover vedtages afdelingens budget for næste år.

 

 

Beboerklager

 

I forbindelse med beboerklager forventes det, at den som ønsker at klage først har forsøgt at tale sig til rette med den pågældende lejer. Er en dialog ikke mulig kan lejeren herefter henvende sig til LejerBo med sin klage. Denne skal være skriftlig gerne med klagepunkter, dato osv. Denne sendes i en lukket kuvert til forvaltningskontoret i Hillerød. Klager pr. telefon bruges ikke i en evt.klagesag.

 

Afdelingsbestyrelsen vil herefter i samråd med forvaltningskontoret gennemgå klagen. Og træffe afgørelse. Evt. kan spørgsmål rettes til afdelingsformanden.

 

Det skal nævnes, at alle klager behandles med tavshedspligt.

 

 

Forsikringer

 

Ved brand- og vandskader på alt indbo samt indbrud i boligen, skal lejer selv holde sig dækket med en indboforsikring. Bebyggelsen er dækket af kollektive glas- og kummeforsikringer. Skader skal øjeblikkeligt meddeles til varmemesteren, der sørger for udbedring af det skadede.

 

 

Affald

 

Til affald har vores affalds system hvor du kan komme af med dit husholdningsaffald.

Vi har en beholder til ”Restaffald”som er alm. dagligdags husaffald der skal være i tæt lukkede poser.

 

Tillige er der beholder til flasker/glas og batterier samt en beholder til Aviser/Reklamer.

 

Til pap har vi en også en container mærket med PAP, pappet bedes puttes i sammenfoldet.

 

Afdelingen er tilmeldt Helsingør Kommunes storskraldsordning.

Datoer for afhentning af storskrald er opsat på opslagstavlen i C-kælderen samt opgangene.

Storskrald må sættes ud til afhentning når sorterings skiltene er hængt op på afhentning pladsen, og skal være sat ud senest kl. 07.00 på afhentningsdagen.

 

Alle andre dage om året henvises der til kommunens genbrugsplads.

Der henvises også øvrigt til Helsingør Kommunes Affaldshåndbog, som omdeles til alle lejere hvert år.

 

 

Brug af støjende maskiner

 

Maskiner der står på gulvet, der kan medføre støjgener, skal anbringes på underlag, så støjen dæmpes mest muligt.

 

Det indskærpes at slagboremaskiner og tilsvarende støj fra værktøj må KUN benyttes i følgende tidsrum:

 

Hverdage mandag - fredag: kl. 08.00 -19.00

Lørdag: kl. 10.00 -16.00

Søndag: IKKE tilladt.

 

 

Musik, Støj m.m.

 

Musik, TV og støj af enhver art, skal holdes på et niveau, så det ikke er til gene for de øvrige beboere. Hæng evt. opslag op i opgangen hvis man holder fest/arrangement. Respekter din nabo!

 

Det er lejeren selv, der har ansvaret for at alle i husstanden udviser hensyn og respekt for afdelingens øvrige beboere såvel som inde og udenfor.

 

Alle forældre bedes indtrængende fortælle deres hjemmeboende børn og deres venner ovenstående hvis de er alene hjemme.

 

 

Emhætter

 

Der må kun installeres emhætter med kulfilter, tilslutning til afdelingens centrale udsugning uden speciel tilladelse fra varmemesteren er under ingen omstændigheder tilladt. Lejer kan blive holdt ansvarlig for skader på afdelingens ventilationssystem hvis man har tilsluttet uden tilladelse.

 

 

Hårde hvidevarer

 

Lejerne står selv for anskaffelse af hårde hvidevarer til lejemålet. Samt fjernelse af disse ved fraflytning.

 

Altså, ved lejemålets overtagelse er der ingen hvidevarer i lejemålet.

 

 

Opvaske-og vaskemaskiner

 

Der kan til servicekontoret indgives ansøgning om installation af opvaskemaskine - vaskemaskine - tørretumbler i egne boliger.

 

Det er ikke tilladt at have vandtilslutning til vaske- og opvaskemaskine koblet på blandingsbatterier

 

 

Udsugning

 

For at begrænse fugt i lejlighederne mest muligt, skal spjældåbningerne til udsugningskanalerne i køkken og badeværelse holdes fri for støv og snavs. Disse spjæld åbninger må IKKE dækkes til. Da det ødelægger sugeevnen i alle andre lejligheder, samt kan det skade anlægget.

 

Man kan henvende sig til servicekontoret hvis disse ikke suger tilstrækkeligt.

 

 

Fodring

 

Fodring af fugle er i orden, men må kun foregå i fuglehuse/foderkasser. Det er STENGT forbudt at kaste foder/brød på jorden i det det kan tiltrække skadedyr som rotter og ræve.

 

 

Fællesrum

 

Fællesrummet i kælderen under C/D blokken kan bruges af alle. Ønskes et privat arrangement, kan rummet reserveres hos et afdelingsbestyrelsesmedlem, der kan lånes borde og stole i begrænset omfang.

 

Det er besluttet, at lejernes børn må lege i dette rum indtil kl. 20.00 af hensyn til opgang C's beboere. De pågældendes børns forældre har naturligvis ansvaret for, at rummet efterlades i pæn orden.

 

Lejerne er erstatningspligtige for egne og besøgendes børn, ødelæggelse og rengøring af fælles inventar, f.eks. ildslukkeren. Det er ikke tilladt at ryge i fællesrum. Der forefindes ikke toilet til udlån.

 

 

Kælderrum

 

Kældergangene skal være frie, alle genstande skal opbevares i lejlighedens aflåste kælderrum. Der må ikke opbevares stærkt brandbare eller let antændelige væsker i kælderrummet.

 

Undgå utilsigtet adgang, hold derfor kælderdøre lukket af hensyn tyveri.

 

 

Telte

 

Opsætning af telte, må kun ske i weekenden. Telte skal være nedtaget søndag aften af hensyn til græsslåning mandag.

 

 

Leg

 

Lejerne har pligt til at drage omsorg for egne og besøgende børn, forhindre støjende adfærd, som er til gene for de øvrige beboere. Der må ikke udøves støjende adfærd på fællesarealerne efter kl.21.00.

 

Fodboldspil på gårdspladsen er forbudt. Dette skal holdes på de grønne arealer. Boldspil op ad husmurene og rækværket er under ingen omstændigheder tilladt.

 

Der må ikke leges i opgangene og kældergangene. Børn skal rydde op efter deres leg.

Intet affald og effekter må efterlades på fællesarealerne og i kældergangene.

 

Det er lejeren selv, der har ansvaret for oprydning samt at udvise hensyn og respekt for afdelingens øvrige beboere, og det fælles materiel. Alle forældre bedes indtrængende fortælle deres børn ovenstående.

 

Gentagne klager over overskridelser af ovennævnte, kan medføre opsigelse af lejemålet.

 

Husdyr

 

Kat:

 

Hvert lejemål må holde maksimum 2 indekatte på nedenstående betingelser:

 

Før anskaffelse af kat, skal lejeren henvende sig til servicekontoret for at få en tilladelse.

Medlemmer af Afdelingsbestyrelsen kan og må ikke give tilladelse til dette.

 

Betingelser for kattehold er:

 

Katten/kattene skal være øretatoveret eller chippet og tilmeldt katte register hvis den/de skulle stikke af.

 

Alle ekskrementer fra katten/kattene skal bortskaffes i containerne i særskilte tæt lukkede poser.

 

Katten/kattene må ikke være til gene for ejendommens beboere på fællesarealerne og SKAL altid holdes inden for lejemålet og må under ingen omstændigheder lukkes ud.

 

Skader ud over alm. slitage på lejemål forårsaget af katten/kattene påhviler/erstattes af lejer.

 

Hund:

 

Permanent hold af Hund i lejemålet er ikke tilladt.

Anskaffes hund uden tilladelse kan denne forlanges fjernet øjeblikkeligt af LejerBo. Efterleves dette ikke, kan det medføre opsigelse af lejemålet.

 

Dog kan pasning af maksimalt 1 hund tillades i korte perioder og KUN påbegyndes efter forud indgået aftale med LejerBo. Medlemmer af Afdelingsbestyrelsen kan ikke give tilladelse til dette.

 

Det indskærpes at pasning af ulovlige hunderacer ikke er tilladt.

 

Luftning af den passede hund må IKKE foretages på afdelingens fællesarealer inklusive opgange og skal føres i snor når man færdes i afdelingens områder.

Samt kan klager om gentagende gøen eller piben fra hunden medføre, at den midlertidige pasnings-tilladelse øjeblikkeligt inddrages.

 

 

Grill

 

Grill med kul/briketter må kun foregå på fællesarealerne. Tændt grill SKAL stå minimum 10 meter fra husmur. Der henstilles til, at man ikke altid i grillsæsonen reservere grill arealerne, der skal være plads til alle!

Der SKAL være konstant opsyn af en voksen af hensyn til legende børn.

 

Det er tilladt at grille på altanerne med el og gas grill.

 

 

Markiser

 

Det er tilladt at opsætte markiser på 2. Sals lejlighederne efter ansøgning og godkendelse hos servicekontoret.

 

 

Parkering

 

Parkering af personbiler og motorcykler, må kun finde sted på etablerede parkeringspladser på vores 2 parkeringsarealer. U-indregistrerede køretøjer må ikke henstilles på ejendommens parkeringsareal. Disse meldes og fjernes for ejers regning.

 

Da vi har begrænset plads opfordres beboerne til, at bede deres gæster om, at parkere langs med Belvederevej.

 

Større køretøjer (+3500kg) og eller firmabiler må IKKE parkeres på P-Pladsen da de tager alt for meget plads. Disse henvises til at parkeres på selve Belvederevej.

 

Det er forbudt at parkere på gårdspladsen, af - og pålæsning er tilladt ved indflytning eller lign.

Nøglen til pullerterne er placeret i nøgleboksen ved kælderdøren til A/B blokken.

 

 

Carporte

 

Vedrørende leje af carport, rettes der henvendelse til servicekontoret. I carporten må kun stå biler og motorcykler med gyldige nummerplader.

 

 

Rengøring af køretøjer osv.

 

Det er under INGEN omstændigheder tilladt at foretage vask, rengøring og støvsugning af biler m.v. ved brug af afdelingens vand og EL fra kælderen.

Rengøring af køretøjer er dog tilladt med el og vand fra lejemålet.

 

 

Cykler

 

Cykler MÅ IKKE efterlades i opgange eller stå op ad husvæggene. Disse fjernes uden ansvar.

 

De skal stilles i de dertil indrettede cykelstativer eller i stativerne i cykelkælderen. Der gennemføres oprydning i cykelkælderen efter forudgående opslag af varmemesteren.

 

Vær opmærksom på at cykeltyveri kan forekomme. Henstilling af cykler på fællesarealerne og kælder er på lejers eget ansvar. Der må IKKE cykles på afdelingens stier foran opgangene.

 

 

Knallert/Scooter

 

Der må under INGEN omstændigheder af ingen personer uanset årsag køres på knallert/scooter på gangstierne, græsareal og gårdspladsen i mellem blokkene. Knallert/Scootere skal trækkes på afdelingens areal i slukket tilstand. Svagt gåendes el-crosser er dog tilladt.

 

Knallerter/Scootere må parkeres ved siden af cykelstativerne og ikke i cykelkælderen af hensyn til brandfare. Disse fjernes uden ansvar fra kælderen.

 

Den enkelte lejer er pligtig til, at erstatte fliser fra evt. oliespild fra disse.

 

 

Trappeopgange


Trappevask udføres af ekstern udbyder.  

Lejer renholder egen hoveddør, dørkarme, måtte osv.

 

Det er ikke tilladt at have effekter, sko, støvler osv. stående i opgangene. Ligesom det ikke er tilladt at "parkere" cykler, klap- og barnevogne og andre effekter i opgangene. Disse effekter kan fjernes uden ansvar af viceværten. Der kan indhentes tilladelse til at parkere rollator i opgangen.

 

Reklamer og aviser må ikke henstilles i opgangene Disse skal afskaffes på anden vis af lejeren selv.

 

Rygning, støjende adfærd og leg i opgangene er ikke tilladt. Klager kan medføre opsigelse af lejemålet.

 

 

Vaskeri

 

Lejerne har adgang til vaske- og tørre faciliteter, som er placeret i vaskeriet i C-kælderen.

 

Efter endt brug skal ovennævnte, maskiner med videre afleveres rengjorte og tom emballage fjernes af bruger. AI vask foregår på eget ansvar. Tyveri kan forekomme, derfor skal døre holdes lukkede.

 

Den enkelte lejer er pligtig til, at erstatte enhver skade og misbrug af omtalte rum eller disses inventar. Vasketider fremgår elektronisk på vaskemaskinerne.

 

Reservering af maskiner sker via et vaskekort som er tilknyttet hvert enkelt lejemål.

 

Afregning sker automatisk via huslejen. Ødelagte, bortkommet vaskekort skal meldes til servicekontoret, lejer kan blive holdt erstatningspligtig.

 

Børn under 15 år har ikke adgang til vaskeriet uden en voksen. Vaskeriets tilbehør, som f.eks. tøjkurve, må ikke fjernes fra vaskeriet. Der henstilles til, at man overholder vasketiderne og ikke overtager andres beboers vasketid!

 

 

Tørreplads

 

Der er tørreplads bagved opgang B. Vasketøjet må kun hænge 1 døgn. De der har vasketur i fællesvaskeriet, har 1. prioritet til tørrepladsen. Tøjet skal hænge samlet. Af hensyn til fugtafgivelsen henstilles det, at tøjtørring for så vidt ikke foregår i lejligheden, men kun på altaner eller på tørrepladsen. Ellers sørg for at lufte godt ud ved tøjtørring i lejligheden.

 

 

Udluftning

 

Det henstilles til, at der luftes ud 2-3 gange i døgnet cirka 10 minutter hver gang. Dug indvendigt på termoruder er altid tegn på, at der udluftes for lidt.

 

Friskluftventiler i vinduesrammer bør stå åbent året rundt.

 

 

Ind- og fraflytning

 

Lejeren er erstatningspligtig for skader forvoldt på opgangen eller fællesarealerne i forbindelse med ind - og fraflytning.

 

 

Altaner

 

Regnvands afløbet skal holdes fri for snavs. Afløbet må ikke anvendes som spildevandsafløb.

Luftning og tørring af tøj på altanen må kun ske under rækværkshøjde. Det er ikke tilladt at kaste effekter ud fra altanen. Heller ikke aske og skodde/smide cigaretter ud over altanen. Dette er STRENGT forbudt!

 

 

Altankasser/blomsterkasser

 

Før montering af blomsterkasser/altankasser på ydersiden af altanen, skal der indhentes en tilladelse fra ejendomskontoret, og må ikke monteres før denne er i hus. Monteringen godkendes herefter af ejendomsinspektøren. Dog skal indvendig hængte altankasser ikke godkendes eller ansøges om.

 

Pynt osv. skal holdes inde på altanen og må ikke sættes på kanten og ydersiden af rækværket, da det kan falde ned og ramme personer eller lign.

 

 

Kabel-TV, Antenner og Paraboler

 

Der er installeret Kabel-TV anlæg i ejendommen med tilslutning i hver lejlighed der leveres af en ekstern udbyder. Lejeren retter selv henvendelse til denne udbyder, hvis man ønsker tilslutning eller har problemer med antenne signalet.

 

Opsætning af parabolantenne og antenner må kun ske efter skriftlig ansøgning og godkendelse af servicekontoret. Monterede paraboler eller antenner vil blive krævet fjernet af LejerBo med straks varsel. Efterleves dette ikke, kan det i yderste konsekvens betyde opsigelse af lejemålet.

 

 

Husorden er godkendt på afdelingsmødet den 31. oktober 2017 og erstatter alle tidligere husordener.